چگونه بفهمیم زنبور در حال مرگ است یا خسته است؟

   

 

زنبوری که در حال مرگ است ممکن است بال هایش پاره شده باشد و در حال انقباض روی زمین دیده شود. از طرف دیگر یک زنبور خسته ممکن است کندتر و بی حال تر به نظر برسد، اما همچنان بال های سالمی دارد و به محرک های خارجی پاسخ می دهد.

* نکته مهم - اگر مطمئن نیستید که زنبورتان در حال مرگ است یا خسته شده است، بهترین اقدام این است که به سادگی اجازه دهید.

اما برخی از نشانه های کلیدی وجود دارد که می توانید برای کمک به شما در تشخیص مشکل و در برخی موارد، اقداماتی را که می توانید برای کمک به آنها انجام دهید، دنبال کنید.

نشانه هایی که یک زنبور در حال مرگ است
بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از علائم و نشانه هایی که نشان می دهد زنبور شما به تازگی به پایان زندگی طبیعی خود می رسد.

عدم پاسخگویی به محرک ها
وقتی زنبوری در حال مرگ است، ممکن است به محرک هایی مانند لمس یا حرکت واکنشی نشان ندهد. این می تواند به صورت گیج به نظر برسد. و این می تواند نتیجه عوامل مختلفی مانند آفت کش ها، بیماری یا سن بالا باشد.

بال های پاره شده
زنبوری با بال های پاره شده بعید است برای مدت طولانی زنده بماند. بال‌ها برای بقای زنبور عسل بسیار مهم هستند زیرا به زنبور اجازه پرواز و جستجوی غذا را می‌دهند.هنگامی که بال زنبور آسیب می بیند، توانایی پرواز را از دست می دهد.

دلایل احتمالی زیادی وجود دارد که باعث می‌شود بال‌های زنبور عسل مانند آسیب، قرار گرفتن در معرض شرایط محیطی سخت یا DWV (ویروس بال تغییر شکل‌یافته) شروع به ساییدگی و پارگی می‌کنند که می‌توانید در مطالعه ای کوتاه درباره زنبورهای بدون بال اطلاعات بیشتری کسب کنید .
 

مشکل در حرکت یا راه رفتن
زنبور در حال مرگ معمولاً در حرکت یا راه رفتن مشکل دارد. آنها می توانند ضعیف و ناهماهنگ به نظر برسند و برای بلند شدن از زمین و پرواز تلاش کنند.

این می تواند به دلیل بیماری، آسیب، یا قرار گرفتن در معرض سموم باشد، اما شایان ذکر است زنبورهایی که در معرض آفت کش های نئونیکوتینوئیدی قرار گرفته اند، تحرک و هماهنگی آنها با اختلال مواجه میگردد.

* نکته مهم - زنبورهایی که توسط آفت کش ها مسموم می شوند، معمولاً هنگام مرگ، زبانشان بیرون می آید.

عدم آراستگی
زنبورها موجودات کوچکی هستند که زمان زیادی را صرف نظافت خود و هم لانه هایشان می کنند.زنبوری که در حال مرگ است، ممکن است از آراستن خود دست بکشد و ظاهری ژولیده پیدا کند. ( این یک اتفاق رایج در لانه ها و حجره هایی است که به کنه های واروآ آلوده هستند )

رفتار غیرعادی مانند خزیدن بیش از حد روی زمین یا پرواز در دایره
زنبورهای در حال مرگ اغلب در رفتارهای غیر عادی مانند خزیدن بیش از حد روی زمین یا پرواز دایرهشکلی دارند و بسیار شبیه بال های پاره شده یا فلج شده، این یک علامت رایج در بین زنبورهایی است که از DWV رنج می برند.


علائمی که زنبور عسل خسته است
اکنون ما تمام مواردی را که می‌توانید به آنها توجه کنید تا بفهمید یک زنبور به پایان عمرش نزدیک شده است را پوشش داده‌ایم و سراغ مورد بعدی که مربوط به علایم خستگی زنبورهاست برویم

حرکات آهسته تر
یک زنبور خسته بسیار کندتر از حد معمول خواهد بود. پرواز از گلی به گل دیگر ممکن است بیشتر طول بکشد و بسیار کندتر روی زمین حرکت می کند.

این علامت بخشی طبیعی از چرخه انرژی روزانه زنبور عسل است و دلیلی برای هشدار نیست.

استراحت بیشتر
زنبورهای خسته بیشتر از حد معمول استراحت می کنند. در این دوره برای حفظ انرژی روی گلبرگ های گل یا روی زمین استراحت می کنند.

این فقط بخشی طبیعی از چرخه انرژی روزانه زنبور عسل است و چیزی نیست که لازم باشد نگران آن باشید.

خود آراستگی
یک زنبور خسته اغلب اوقات استراحت می کند تا خود را اصلاح کند و بهداشت خود را حفظ کند.

این توقف های کوچک به زنبور کمک می کند پس از یک روز پر مشغله جمع آوری شهد و گرده برای کلنی، استراحت کند و انرژی خود را بازیابد.

پاسخ دادن به محرک ها
یک زنبور خسته به محرک هایی مانند لمس یا حرکت پاسخ می دهد. این بدان معنی است که اگر احساس خطر کند همچنان دور می‌شود یا پرواز می‌کند.

این علامت به وضوح نشان می دهد که زنبور هنوز هوشیار است و از محیط اطراف خود آگاه است.

بال های دست نخورده
بال‌های سالم به این معنی است که زنبور می‌تواند پرواز کند، بنابراین یک کنه دیگر برای دسته‌ی خسته به جای مرگ است.

حمل گرده یا شهد
زنبوری که گرده یا شهد حمل می‌کند احتمالاً جوینده‌ای است که برای جمع‌آوری غذا برای کندو رفته است.

این به وضوح نشان می دهد که زنبور هنوز قادر به کار است و نیاز فوری به کمک ندارد. بهترین اقدام این است که اجازه دهید زنبور به کار خود ادامه دهد و انرژی خود را حفظ کند.

چگونه می توانید به یک زنبور خسته کمک کنید
اگر قطعاً با یک زنبور خسته سر و کار دارید، چند کار دارید که می توانید برای کمک به آنها انجام دهید.آن را روی یک گل قرار دهید

اگر دوست خسته شما در یک مکان ناامن مانند یک مسیر پیاده روی یا جاده است، اولین نقطه تماس شما این است که آنها را از خطر دور کنید.با استفاده از یک برگ یا چیزی مشابه، باید زنبور خود را به آرامی به سمت بالا و روی برگ بلند کنید و در عین حال بسیار مراقب باشید که به پاها و بال های ظریف آن آسیب نرسانید.

سعی کنید آنها را خیلی دور نبرید تا همچنان بتوانند به کلنی برگردند و هدفشان قرار دادن آنها روی یا اطراف گل‌ها باشد، اگر گل‌ها سرشار از شهد هستند، امتیاز جایزه.

محلول آب قند درست کنید
اگر زنبور خود را در یک محیط شهری پیدا کردید که گل‌ها کمیاب است، می‌توانید یک محلول آب قند بسازید تا به آن انرژی لازم برای بازگشت به خانه را بدهد.